Forum Forum na różne tematy Strona Główna Forum na różne tematy
Zapraszam do rejestracji i pisania
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

>>>Shinkansen<<<

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum na różne tematy Strona Główna -> Śmieci
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gulivieri
Przezwykły gościu
Przezwykły gościu



Dołączył: 29 Lis 2005
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 16:15, 29 Lis 2005    Temat postu: >>>Shinkansen<<<

Nazwa "Pociąg - pocisk" zostałą nadana projektowanym pociągom jeszcze w latach 40-tych XX wieku. Dziś pociągi znane są pod nazwą Shinkansen, którą tłumaczy się jako "Nowa magistrala". Same pociągi nazywa się oficjalnie "Super Ekspresami". Przedrostek shin oznacza w języku japońskim nowy i jest także używany do wyróżnienia nowych stacji linii Shinkansen, jak np. w przypadku stacji Shin-Osaka (nie znaczy to jednak, że każda stacja z tym przedrostkiem w nazwie jest stacją kolei Shinkansen - w nazwach nowych stacji na innych liniach także występuje).

Japonia była pierwszym krajem, który rozpoczął prace nad systemem szybkiej kolei. Budowa pierwszego odcinka, pomiędszy Tokio i Osaką (Tokaido Shinkansen) rozpoczęła się w 1959 roku. Oficjalne otwarcie nastąpiło 1 października 1964 roku. Linia odniosła olbrzymi sukces, przewożąc 100 milionów pasażerów już po niecałych trzech latach, 13 czerwca 1967 roku, a miliard przekraczając w 1976.

Pierwsze pociągi jeździły z prędkością 200 km/h, potem zwiększoną do 220 km/h. Dziś prędkości pociągów są różne w zależności od linii, a najszybsze z nich przewożą pasażerów z pęrdkością 300 mk/h, co stawia je w jednym rzędzie z francuskimi TGV i niemieckimi ICE.

Shinkanseny to pociągi szersze, niż tradycyjna kolej. Dzięki temu w wagonach jest miejsce na większą ilość siedzeń, niż w klasycznych pociągach (układy 2+3 lub nawet 3+3). Między północą a godziną 6:00 linie zamykane są na potrzeby konserwacji. Jeżdżą po nich wówczas także specjalne pociągi Doctor Yellow, które za pomocą zamontowanej na ich pokładzie specjalistycznej aparatury dokładnie sprawdzają każdy odcinek torów.

Seria 0

W eksploatacji od 1964
Maksymalna prędkość operacyjna 220 km/h
Wykorzystywana na liniach Sanyo
Wykorzystywana na połączeniach Kodama

Pierwsze pociągi, które rozpoczęły kursy na liniach Shinkansen. Stylistyka jest wzorowana na samolocie DC-8. Ich produkcję zakończono w 1986 roku, ale dzięki modernizacjom niektóre w eksploatacji są do dziś. Jedna jednostka znajduje się także w Muzeum Kolejnictwa w York



Seria 100

W eksploatacji od 1985
Maksymalna prędkość operacyjna 220 km/h
Wykorzystywana na liniach Sanyo
Wykorzystywana na połączeniach Kodama

Budowane pomiędzy 1984 a 1991 rokiem jednostki drugiej generacji. Skupiono się na zmniejszeniu poboru mocy i skomplikowania eksploatacji. Z powodu restrykcji dotyczących poziomu hałasu pociągi te nie poruszały się w normalnym ruchu z maksymalną prędkością, która sięga 270 km/h.



Seria 200

W eksploatacji od 1982
Maksymalna prędkość operacyjna 240 km/h
Wykorzystywana na liniach Tohoku, Joetsu
Wykorzystywana na połączeniach Yamabiko, Nasuno, Toki, Tanigawa

Budowane w latach 1980-1986. Wykonane z aluminium i wyposażone w mocniejszy napęd bez trudu sprawdzały się na górskich trasach. Charakterystyczny pług to jeden z licznych elementów ochrony przed śniegiem, w jakie wyposażone są pociągi serii 200.



Seria 300

W eksploatacji od 1992
Maksymalna prędkość operacyjna 270 km/h
Wykorzystywana na liniach Tokaido, Sanyo
Wykorzystywana na połączeniach Nozomi, Hikari, Kodama

Budowane pomiędzy 1989 a 1998 rokiem, wyglądem mocno odbiegające od swoich poprzedników pociągi serii 300, były w momencie swojego debiutu najszybszymi pociągami na liniach Shinkansen.



Seria 400

W eksploatacji od 1992
Maksymalna prędkość operacyjna 240 km/h
Wykorzystywana na liniach Tohoku, Yamagata
Wykorzystywana na połączeniach Tsubasa

Pierwsze z tzw. Mini-Shinkansenów. Nazwę zawdzięczają krótszym i węższym wagonom. Zmniejszona szerokość wagonów podyktowana jest przystosowaniem serii 400 do zmodyfikowanych, acz standardowych tras kolejowych, a nie do linii Shinkansen. W efekcie zmnniejszenia szerokości pociągu stało się konieczne zainstalowanie wysuwanych schodów, ułatwiających wsiadanie i wysiadanie na dedykowanych pociągom Shinkansen stacjach.



Seria 500

W eksploatacji od 1997
Maksymalna prędkość operacyjna 300 km/h
Wykorzystywana na liniach Tokaido, Sanyo
Wykorzystywana na połączeniach Nozomi

Budowane między 1995 a 1998 rokiem pociągi tej serii są zaprojektowane do jazdy z prędkością 320 km/h. Pomimo satysfakcjonujących wyników w próbach nie zdecydowano się jeszcze na ich eksploatację z tą prędkością.



Seria 700

W eksploatacji od 1999
Maksymalna prędkość operacyjna 285 km/h
Wykorzystywana na liniach Tokaido, Sanyo
Wykorzystywana na połączeniach Nozomi, Hikari Rail Star, Hikari, Kodama

Celem powstania serii 700 było stworzenie pociągu niewiele odstającego od serii 500 pod względem prędkości, ale znacznie tańszego w budowie. Pociągi te budowano w latach 1997-2004.



Seria 700T

W eksploatacji (2005?)
Maksymalna prędkość operacyjna 300 km/h
Wykorzystywana na liniach Taiwan High Speed Railway
Wykorzystywana na połączeniach Taiwan High Speed Railway

Specjalna wersja Shinkansena serii 700 przygotowana z myślą o Tajwańskiej Szybkiej Kolei.

Seria 800

W eksploatacji od 2004
Maksymalna prędkość operacyjna 260 km/h
Wykorzystywana na liniach Kyushu
Wykorzystywana na połączeniach Tsubame

Maksymalna projektowa prędkość tego pociągu to 285km/h, choć w eksploatacji zdecydowano się na niższą. Pociągi tej serii mają wnętrze wykonane przy użyciu bardziej tradycyjnych materiałów, jak drewno.



Seria E1 Max

W eksploatacji od 1994
Maksymalna prędkość operacyjna 240 km/h
Wykorzystywana na liniach Joetsu
Wykorzystywana na połączeniach Max-Toki, Max-Tanigawa

Pociągi te miały początkowo nazywać się serią 600, ale zgodnie z nowym rodzajem nazewnictwa Max to skrót od Multi-Amenity eXpress. E1 to pierwszy piętrowy na całej długości składu Shinkansen. Zanim wymyślono nazwę Max pociągi były znane pod nazwą DDS - Double-Decker Shinkansen.



Seria E2

W eksploatacji od 1997
Maksymalna prędkość operacyjna 275 km/h
Wykorzystywana na liniach Tohoku, Nagano
Wykorzystywana na połączeniach Hayate, Yamabiko, Nasuno, Asama

Pociągi te mają maksymalną prędkość projektową 315 km/h. Były budowane w latach 1995 - 2004.



Seria E3

W eksploatacji od 1997
Maksymalna prędkość operacyjna 275 km/h
Wykorzystywana na liniach Tohoku, Akita, Yamagata
Wykorzystywana na połączeniach Komachi, Tsubasa, Yamabiko, Nasuno

Pociąg typu Mini-Shinkansen, produkowany od 1995 roku. Produkcja ma zakończyć się w roku 2005.



Seria E4 Max

W eksploatacji od 1997
Maksymalna prędkość operacyjna 240 km/h
Wykorzystywana na liniach Tohoku, Joetsu, Nagano
Wykorzystywana na połączeniach Max-Yamabiko, Max-Nasuno, Max-Toki, Max-Tanigawa, Max-Asama

Drugi, obok modelu E1, piętrowy Shinkansen klasy Max. Shinkanseny E4 budowane są od roku 1997.



Dane pochodzą ze strony www.gulivieritrainz.fora.pl


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Siara
Administrator
Administrator



Dołączył: 16 Lis 2005
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków - Borek Fałęcki

PostWysłany: Wto 16:20, 29 Lis 2005    Temat postu:

Shinkansen nawet do kół nie dorasta naszemu EU07

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Forum na różne tematy Strona Główna -> Śmieci Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin